Meny
Søk
Logg inn

Har du som mange andre tenkt på å kutte røyken for godt, eller redusere forbruket ditt? Hvorfor ikke starte allerede i dag!


Husk at hver sigarett du velger bort er en seier! Å slutte å røyke er bra for deg og kroppen din. Noen av gevinstene ved røykeslutt merker du allerede etter 20 minutter.

 

Fakta: Du vil føle deg bedre når du slutter å røyke

 




Allerede etter 48 timer vil smak- og luktesansen være bedre.


Plutselig kan du nyte flere herlige smaker og dufter!

 

 

 

  • Etter 20 minutter: Pulsen går ned til et normalt nivå. Du begynner å få igjen varmen i hender og føtter.
  • Etter 8 timer: Blodsirkulasjonen bedres
  • Etter 24 timer: Risikoen for hjerteinfarkt har begynt å synke.
  • Etter 48 timer: Smak- og luktesans forbedres. Dette er en av de tingene som de som slutter å røyke merker best. Plutselig kan du nyte flere herlige smaker og dufter!
  • Etter 72 timer: Lungekapasiteten øker og kroppen er nikotinfri. Abstinensen melder seg, men hold ut!
  • Etter 2-12 uker: Blodsirkulasjonen og lungekapasiteten din har nå blitt såpass mye bedre at det kjennes lettere å bevege seg raskt.
  • 28 dager: 28 røykfrie dager gir fem ganger større sjanse for å slutte for godt!
  • 1-9 måneder: Mindre utsatt for luftveisinfeksjoner. Flimmerhårene i halsen kvikner til.
  • 1 år: Immunforsvaret styrkes og du kan lettere unngå forkjølelse og andre sykdommer. Faren for å få innsnevringer i blodårene og hjerteinfarkt er bare halvparten så stor som om du hadde fortsatte å røyke
  • Etter 5 år: Faren for å utvikle hjertesykdom og hjerneslag er betydelig redusert.
  • Etter 10 år: Risikoen for å utvikle lungekreft er halvert og risikoen for mange andre krefttyper fortsetter å synke de nærmeste årene.

 

Underveis vil du merke at du får friskere og penere hud. Økonomien din vil bedre seg, kanskje mer enn du tror. Du kan med god samvittighet unne deg en ferietur for de pengene du har spart.

 

Det er enklere å kutte ned på antall sigaretter eller slutt helt ved bruk av nikotinsubstitutter.

Klarer du å slutte å røyke uten hjelpemidler er det klart det beste. Det har midlertidig vist seg at det er enklere å slutte ved bruk av nikotinsubstitutter. Røykesluttprodukter som tyggegummi, munnspray, inhalator, munnpulver eller plaster hjelper deg å kontrollere det fysiske røyksuget. De vil erstatte noe av det nikotinet du får fra sigarettene.  De vil tilføre kontrollerte mengder med nikotin slik at du gradvis kan redusere inntaket av nikotin og bli kvitt vanen.

Det er mange produkter på markedet og hva skal du velge?

Munnspray er spesialutviklet for rask lindring av røyksug og virker etter kun 60 sekunder. Nikotintyggegummi, -sugetabletter eller -inhalatorer virker også innen få minutter. Nikotinet tas opp via slimhinnene og føres raskt over i blodbanen. Dette hjelper deg å takle røyksuget så snart det oppstår, slik at du raskt får kontrollen tilbake.

 

 

 

 

Det å slutte å røyke er en vanskelig oppgave. 

Her kommer 5 enkle råd som vil gjøre deg bedre rustet foran din verste fiende, røyksuget og avhengigheten du har levd lenge med.

  1. Forbered deg ved røykeslutt, for dette vil kreve noe av deg. Husk du skal stå imot røyksuget i enhver situasjon når det melder seg.

  2. Fortell folk at du slutter, og dermed få deres støtte.

  3. Vær aktiv. Kroppen og hjernen din er vant til å få tilført nikotin. Nikotin får kroppen til å produsere gladhormonet» Dopamin. Ved røykeslutt vil kroppen lengte etter dette hormonet, og trening/aktivitet vil fremkalle dette

  4. Drikk masse vann. Nikotin er en sterk gift. Etter årevis med røyking og damping er kroppen din full av ekle kjemikalier som påvirker huden din, organers funksjonalitet og en rekke andre ting. Drikker du rikelig med vann hjelper du kroppen til raskere å kvitte seg med disse avfallsstoffene.

  5. Unngå vektøkning, del opp måltidene. Det er en kjensgjerning at flere legger på seg ved røykeslutt. Røyk har vært med å regulere forbrenningen i kroppen din.  Spis 5 små, men sunne måltider om dagen med 2-3 timers mellomrom for å holde i gang forbrenningen og unngå vektøkning

Oppdatert 8.10.11