Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt og derfor viktig både til mor og det lille barnet i magen.

For at barnet ditt i magen skal vokse og utvikle seg, har du mer behov for visse næringsstoffer, som vitaminer og mineraler, enn ellers. Grunnen til at omega 3 er viktig under graviditeten er at disse fettsyrene bidrar til normal utvikling av hjerne- og synsfunksjonen hos fosteret. Det er mye som skal på plass i løpet av svangerskapets førti uker, og den lille i magen er underlagt dine valg. Dette gjelder også etter fødselen, når barnet skal ammes og fortsetter å få næringsstoffene sine fra deg.

Kroppen har dessverre ikke et lager av omega 3 som den kan tære på, og den kan heller ikke produsere omega 3 selv. Derfor er vi ansvarlig for å gi kroppen vår jevn tilførsel av de sunne fettsyrene, både vinter og sommer.

Hvordan få i seg omega-3?

 

Helsedirektoratet anbefaler deg som er gravid å få i deg 200 milligram av fettsyren DHA per dag. Dette får du først og fremst fra fet fisk som laks, ørret, sild, makrell og sardiner, eller fra gode omega-3 tilskudd i flytende tranform eller som kapsel.

 

Selv om du spiser mye fisk, anbefaler Helsedirektoratet at du i tillegg til kosten, tar omega- 3 tilskudd. Gjerne tilsatt vitaminer og mineraler hver dag når du planlegger graviditet, når du er gravid eller når du ammer.

 

Ønsker du mer informasjon om omega-3 tilskudd generelt, les her

Ønsker du mer informasjon om omega-3 til barn, les her

Les mer om Frisk Omega-3 her

Kilder: Helsedirektoratet, Nycoplus