Meny
Søk
Logg inn

Omega-3 til barn

Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. De helsemessige gevinstene er av betydning  fra barnet er i mors mage og gjennom hele livet. Så, vil du gi barnet ditt en gavepakke er det å innføre et jevnt og godt inntak av fisk og annen sjømat i kostholdet fra de første leveårene

"Æsj, jeg liker ikke fisk!" Det høres kanskje kjent ut?

Mange foreldre kjemper en evig kamp for å få i barna sine nok fisk. Fet fisk inneholder viktige A-vitaminer, D-vitaminer og omega-3.

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å ha et tilstrekkelig inntak av omega-3 året rundt, fordi kroppen har god nytte av disse fettsyrene. Ved et trofast og jevnt inntak av omega-3 vil barnet oppnå alle de positive sidene som de essensielle fettsyrene gir synet, hjernen og huden.

Helsedirektoratet anbefaler alle, også barn, å spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Minst 200 gram av fisken bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Fiskepålegg som makrell i tomat på brødskiva er også en smart måte å få barna til å spise fet fisk. Ved å spise en brødskive med makrell i tomat (tilsvarende rundt 20 g pålegg for småbarn og 40 g for voksne) blir dagsbehovet for omega-3 fettsyrer dekket.

Helsedirektoratet anbefaler videre til de som spiser lite fet fisk eller ikke spiser fisk i det hele tatt, å ta et daglig tilskudd av tran eller andre omega 3-tilskudd. Grunnlaget for kostholdsvanene våre legges allerede i barndommen. Det er viktig at barn tidlig får en sunn og balansert kost som bidrar til god helse. Barn er avhengig av jevn tilførsel av energi og næringsstoffer for å vokse og utvikle seg.

Hvorfor er omega-3 så viktig?

Fet fisk og tran inneholder den flerumettede fettsyren omega-3, som har gunstig effekt på hjertet, synet og hjernens utvikling. Kroppen kan ikke lage omega-3 selv, så den må dermed tilføres via kosten.

Mange barn får i seg for lite fet fisk, og dermed også for lite av de gunstige omega-3-fettsyrene. Norske helsemyndigheter har ikke tallfestet hvor mye omega 3 som er optimalt for kroppen, men det finnes en rekke kosttilskudd som sikrer en passende daglig dose.

Omega 3-tilskudd

Å ta tran daglig er kanskje den vanligste måten å få i seg omega-3 på, og tran finnes både som kapsler og i flytende form. Tar barna tran, er det en god vane de kan fortsette med resten av livet. Helsedirektoratet anbefaler tran allerede fra barnet er fire uker gammelt. I tillegg finnes omega-3 i kapselform, som tyggetabletter og gelputer med smak av sitron-og helt uten transamk.

Ønsker du mer informasjon om omega-3 tilskudd til gravide, les her

Ønsker du mer informasjon om omega-3 generelt, les her

Kilder: Helsedirektoratet, Nycoplus