Meny
Søk
Logg inn

D-vitamin kalles også solskinnshormonet.

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lages i kroppen når sollys treffer huden. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon, normale knokler og tenner. Vitaminet sikrer også at kroppen har et optimalt opptak av kalsium fra tarmen og bidrar til immunsystemets normale funksjon. D-vitaminet er derfor viktig helt fra spedbarnsalderen for å unngå benskjørhet senere i livet.

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lagres i fettvevet. Kroppen lagrer de fettløselige vitaminer lengre enn de vannløselige. Kroppen selv lager vitamin D når man er ute i sola, spesielt om sommeren, forutsatt at solen står høyt nok på himmelen.

Naturlige kilder som gir oss D-vitamin

D-vitamin tilføres også gjennom kosten med fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite, sild og rødspette, i tillegg til rogn og lever. Har du et kosthold uten, eller spiser lite animalske produkter er det større sannsynlighet for at du har behov for tilskudd, siden de viktigste kildene til D-vitamin er animalske (fisk og egg). Til tross for at vi er kjent for å spise mye fisk her til lands, har forbruket gått ned de siste årene og vi spiser ikke nok fet fisk til å dekke D-vitaminbehovet. Matvarer som egg og sopp inneholder noe D-vitamin. I Norge er det dessuten tilsatt D-vitamin i ekstra lettmelk, margarin og smør.

Visste du at 90 prosent av all D-vitamin vi produserer kommer fra solen, mens kun 10 prosent kommer fra kostholdet?

Hvorfor er vitamin D så viktig?

Vitamin D dannes når solstrålene treffer huden. D-vitaminer øker kalsiumopptaket, gir god tannhelse, sterkere benstruktur og forebygger osteoporose (benskjørhet). D-vitaminer er viktig for aktiviseringen av immunforsvaret.

Har du behov for tilskudd av D-vitamin?

Forbrukerundersøkelser gjort i 2016 viser at mange nordmenn har et kosthold som inneholder lavere mengde D-vitamin enn anbefalingene fra Helsedirektoratet.

Føler du deg trøtt og sliten i mørketiden? På høsten og gjennom vinteren er kroppens D-vitaminlager på sitt laveste. På denne årstiden har selv dager med blå himmel og strålende sol lite eller ingen effekt.

Mennesker med lys hud produserer for øvrig mer D-vitamin enn eldre og de med mørk hudfarge.

Helsedirektoratet anbefaler derfor alle som ikke har et tilstrekkelig inntak av D-vitamin å ta et D-vitamintilskudd daglig, særlig i perioder av året med lite sol. Det refereres ofte til at dette er aktuelt i måneder med R i, som oktober, desember, februar osv

Visste du for øvrig at de fleste solkremer i stor grad hindrer produksjon av D-vitamin fordi de også beskytter mot UVB-stråling?

Norske anbefalinger for hvem som trenger D-vitamin?

  • Barn fra 4 uker og oppover anbefales å ta tran eller vitamin D i dråpeform
  • Har du et kosthold hvor du ikke får i deg nok fet fisk i løpet av uka (dvs 2-3 ganger i uken), bør du ta tilskudd daglig. Spesielt i vinterhalvåret.
  • Gravide og ammende. Å bygge sterke bein er en prosess som begynner allerede i mors liv, dessuten forhindre benskjørhet senere i livet.

Noen grupper trenger et høyere tilskudd av D-vitamin:

  • Eldre personer er ofte lite ute i solen og absorberer derfor sollyset dårligere.
  • Barn og voksne med mørk hudfarge, trenger mye mer sollys for å produsere D-vitamin sammenlignet med personer med lys hud. Jo mørkere hud jo mer melanin i huden. Dette beskytter mot solen, men blokkerer også for produksjon av D-vitamin.
  • Personer som er i risikogruppen for benskjørhet.
  • Overvektige har samme evne til å produsere D-vitamin som andre når de eksponeres for sollys, men det antas at D-vitaminet fanges opp og lagres i fettvev. Det hindrer kroppen i å utnytte vitaminet optimalt.

Anbefalt daglig inntak:

  • Barn under 2 år: 10 µg.
  • Barn og voksne under 75 år: 10 µg.
  • Gravide: 10 µg.
  • Ammende: 10 µg.
  • Voksne over 75 år: 20 µg.
  • Har du behov for høyere vitamindose finnes til Nycoplus D-vitamin 40 µg er fra 11 år og oppover. Nycoplus D-vitamin er 80 µg fra 18 år og oppover.

Hvilke D-vitamin produkter finnes?

For å sikre at du får i deg nok vitamin D bør du passe på å spise D-vitaminrik kost og ta tilskudd av D-vitaminer. Tilskudd kan være i form av tabletter med ren D-vitamin i ulike styrker, tran/ omega-3 produkter eller som multivitaminer.

Er du i tvil om du har nok D-vitamin?

Vitamin D produseres naturlig i kroppen, men allikevel er det ikke alltid tilstrekkelig. Du kan enkelt sjekke D-vitaminnivået ved å ta en blodprøve hos fastlegen.

Kilde. d-vitaminmangel.no. Nycoplus.no