Meny
Søk
Logg inn

Har du som mange andre tenkt på å kutte røyken for godt, eller redusere forbruket ditt? Hvorfor ikke starte allerede i dag! Husk at hver sigarett du velger bort er en seier!

Å slutte å røyke er bra for deg og kroppen din. Noen av gevinstene ved røykeslutt merker du allerede etter 20 minutter.

Fakta: Du vil føle deg bedre når du slutter å røyke

  • Etter 20 minutter har blodtrykket og pulsen gått ned til et normalt nivå. Hendene blir varme.
  • Etter 24 timer har faren for hjerteinfarkt begynt å synke. Du har spart i underkant av 100 kr om du tidligere røykte èn pakke om dagen.
  • Etter 48 timer: Smak- og luktesans forbedres. Dette er en av de tingene som de som slutter å røyke merker best. Plutselig kan du nyte flere herlige smaker og dufter!
  • Etter 72 timer melder abstinensen seg, men hold ut! Tre dager etter din siste røyk så begynner luftrørene dine å slappe av. Om du ikke la merke til at pusten din var anstrengt før kommer du uansett til å merke forskjellen nå! Nå kommer det til å bli lettere å ta del i fysiske aktiviteter.
  • Etter 2-3 måneder har blodsirkulasjonen og lungekapasiteten din nå blitt såpass mye bedre at det kjennes lettere å bevege seg raskt.
  • Etter 4-6 måneder er plager som hoste og slim i luftveiene betydelig redusert.
  • Etter 1 år er tilleggs risikoen for hjerteinfarkt halvert i forhold til dem som aldri har røykt.
  • Etter 2-4 år er faren for å utvikle hjerte- og karsykdom betydelig redusert.
  • Etter 10 år er risikoen for å utvikle lungekreft halvert i forhold til dem som fortsatt røyker.
  • Etter 15 år er risikoen for hjerteinfarkt på samme nivå som hos en som aldri har røykt.

Underveis vil du merke at du får friskere og penere hud. Økonomien din vil bedre seg, kanskje mer enn du tror. Du kan med god samvittighet unne deg en ferietur for de pengene du har spart.

Det er enklere å kutte ned på antall sigaretter eller å slutte helt ved bruk av nikotinsubstitutter.

Klarer du å slutte å røyke uten hjelpemidler er det klart det beste. Det har midlertidig vist seg at det er enklere å slutte ved bruk av nikotinsubstitutter.

 

 

Røykesluttprodukter som tyggegummi, munnspray, inhalator eller plaster hjelper deg å kontrollere det fysiske røyksuget. De vil erstatte noe av det nikotinet du får fra sigarettene.  De vil tilføre kontrollerte mengder med nikotin slik at du gradvis kan redusere inntaket av nikotin og bli kvitt vanen. Det er mange produkter på markedet og hva skal du velge? Munnspray er spesialutviklet for rask lindring av røyksug og virker etter kun 60 sekunder. Nikotintyggegummi, -sugetabletter eller -inhalatorer virker også innen få minutter. Nikotinet tas opp via slimhinnene og føres raskt over i blodbanen. Dette hjelper deg å takle røyksuget så snart det oppstår, slik at du raskt får kontrollen tilbake.

Det å slutte å røyke er en vanskelig oppgave. Her kommer 5 enkle råd som vil gjøre deg bedre rustet foran din verste fiende, røyksuget og avhengigheten du har levd lenge med.

 

  • Forbered deg ved røykeslutt, for dette vil kreve noe av deg. Husk du skal stå imot røyksuget i enhver situasjon når det melder seg.

  • Fortell folk at du slutter, og dermed få deres støtte.

  • Vær aktiv. Kroppen og hjernen din er vant til å få tilført nikotin. Nikotin får kroppen til å produsere gladhormonet» Dopamin. Ved røykeslutt vil kroppen lengte etter dette hormonet, og trening/aktivitet vil fremkalle dette

  • Drikk masse vann. Nikotin er en sterk gift. Etter årevis med røyking og damping er kroppen din full av ekle kjemikalier som påvirker huden din, organers funksjonalitet og en rekke andre ting. Drikker du rikelig med vann hjelper du kroppen til raskere å kvitte seg med disse avfallsstoffene.

  • Unngå vektøkning, del opp måltidene. Det er en kjensgjerning at flere legger på seg ved røykeslutt. Røyk har vært med å regulere forbrenningen i kroppen din.  Spis 5 små, men sunne måltider om dagen med 2-3 timers mellomrom for å holde i gang forbrenningen og unngå vektøkning

Les mer om de forskjellige produktene ved å trykke på bildene under