Meny
Søk
Logg inn

Støttestrømper til gravide

En naturlig og selvfølgelig forandring gjennom svangerskapet er vektøkning. Det anbefales derfor å bruke støttestrømper eller støttestrømpebukse for å unngå hevelse i beina, kramper, åreknuter, ømme og trette ben. Du kan velge å bruke knestrømper som finnes i ulikt materiale eller strømpebukse som er designet for ekstra støtte til magen. Felles for de begge er at de kan brukes hver dag.

Når man er gravid forandres kroppen på mange måter. Felles for alle gravide er at vekten øker i takt med jo lengre ut i svangerskapet du kommer. Det vil bli ei økt belastning og ekstra trykk på venen i beina.

Etter hvert som graviditeten skrider frem og livmoren vokser, øker også presset på venene i bekkenet som igjen kan redusere blodsirkulasjonen tilbake til hjertet. For at fosteret skal få nok blod øker mengden blod i kroppen din i tillegg blir blodet tykkere hvilket også øker presset på venene.  

Hormonelle forandringer

Når man blir gravid endres hormonene i kroppen. Hormonpåvirkningen gjør at bindevevet blir slappere, noe som er positivt når du skal føde men det påvirker venene i bena dine negativt.

Åreknuter under graviditet

Denne ekstra belastning for venene betyr at det er vanlig at åreknuter oppstår i forbindelse med graviditet. Du som er gravid kan forebygge hovne bein og åreknuter ved å bruke kompresjonsstrømper. For de fleste er det nok med en knestrømpe i kompresjonsklasse 1.

Hvilken type støttestrømper bør jeg velge under graviditeten?

Mange gravide opplever at de første plagene er hevelser i føtter og ankler. Da holder det som oftest med vanlige knestrømper som fins i nylon og bomull.

Det er vanlig at gravide får åreknuter under svangerskapet. En vanlig plass der det dukker opp åreknuter er ved kneet eller i lyskeomårdet. Da er det som oftest ikke lenger tilstrekkelig å bruke knestrømper, men man anbefales å gå over til støttestrømpebukser.

Hvordan ta riktig mål for strømpene?

Felles for alle strømpene er at strømpene tilpasses etter ankel -og leggomkretsen for knestrømper. Kompresjonen i strømpen utgår fra ankelmålet. Finn frem et målebånd og mål omkretsen rundt ankelen der du er tynnest og leggen der du er tykkest. Bruk disse målene og finn frem den riktig størrelsen i tabell til den enkelte strømpen. En støttestrømpe skal slutte omtrent 2 cm under kneskålen. Skal du ha vanlige støttestrømper, behøver du ikke å måle lengden på benet.

Ankelmålet er det viktigste målet, deretter leggmålet som skal være innenfor måltallene i tabellen.

For tilpassing av lårstrømper behøves i tillegg låromkrets.

Lurer du på hva du skal velge av knestrømper, lår eller strømpebukse? Behandlingen vil være den samme mht kompresjon da muskel/venepumpen sitter i ankel og leggen. Velg den som passer best for deg og ditt behov.

Hvordan ta best vare på dine strømper?

For best mulig effekt av kompresjonstrømpene tas de på om morgenen. Strømpene tas av om kvelden.

Synes du det er vanskelig å få de på, finnes ulike hjelpemidler. Gummihansker som eks oppvaskhansker vil gi deg et bedre grep, samt beskytte strømpene mot fingernegler slik at de ikke revner. Alternativt finnes strømpepåtrekkere.

Vasketips.

Strømpene vaskes på 40 grader i vaskemaskin. Unngå tøymykner, den bare ødelegger kompresjonen.  Ha gjerne strømpene i en vaskepose slik at de ikke blir dratt rundt annet tøy i samme vask. Strømpene kan og håndvaskes med litt såpe eller sjampo og henges rett opp.

Kilde: Norsk helseinformatikk, leverandørinfo