Meny
Søk
Logg inn

Ikke glem solfaktor i vintersola

Har du gått i fella og tenkt at solen er ikke så sterk eller skadelig på vinteren i motsetning til sommeren? Da må du nok tro om igjen for dette stemmer overhode ikke. UV. Strålene er der uansett årstid, derfor trenger du også beskyttelse året rundt.

Vinteren har vært lang, og påskesola er etterlengtet. Men kombinasjonen høy sol, snøhvite vidder og vinterblek hud gir stor risiko for solskader. Selv om den beste og sunneste solbeskyttelsen er skygge, er det solkrem som er løsningen for solhungrige nordmenn.

Se utvalget av solkrem til ansiktet her

 

Hvilken faktor skal jeg velge?

Basert på råd i fra Kreftforeningen anbefaler vi at du bør bruke en solkrem med faktor 15 eller høyere. Det er tilstrekkelig for de fleste ved nordiske forhold hvis du smører jevnt og med riktig mengde. Ta likevel hensyn til hva slags hudtype du har og hvor du befinner deg, solen er sterkere jo nærmere ekvator vi er. Ønsker du i tillegg å beskytte huden mot tidlig aldringstegn anbefaler vi faktor 30-50 i ansiktet. Til barn anbefaler vi å bruke en solkrem med faktor 30 eller høyere.

Visste du at det finnes egen solkrem for ansikt?

Huden i ansiktet skiller seg ofte fra resten av kroppen. Noen har tørr hud i ansiktet, andre fet hud og noen har sensitiv hud. Mange merker har derfor sine egne ansiktsprodukter som er mer tilpasset den hudtypen du har, samt at de kosmetiske egenskapene er bedre for ansiktet. Beskyttelsen er lik, men det er mer behagelig å bruke en ansiktskrem enn kroppskrem i ansiktet. Kremene er lett å påføre, trekker raskt inn i huden og kan derfor brukes under sminke om det er ønskelig. En annen fordel er at tubene er mindre i størrelse som gjør at de lett kan puttes i veske, i sekken osv. Kanskje du da husker å smøre deg oftere i ansiktet når du er ute? Hele sortimentet vårt finner du her.

Smør nok solkrem

Regelen om å smøre nok solkrem er like aktuelt om vinteren som om sommeren. Mange får dårlig beskyttelse fordi de smører for tynt og ikke får smurt overalt, så de likevel blir solbrent. Det er fort å tenke «jeg bruker høy faktor så holder det å smøre en gang». Høy faktor kan gi falsk beskyttelse. Det er både det å bli solbrent og den totale mengden sol vi får over tid, som kan føre til hudskader og i verste fall hudkreft. Og det har vi jo ikke noe ønske om å få!

Skal du til fjells eller ferdes i åpent terreng, bør du også vite at refleksjon fra snø kan øke UV-nivået med opptil 50 prosent. Uten beskyttelse kan du bli solbrent og snøblind.

Er det nødvendig med solbeskyttelse når det er overskyet?

Er det helt overskyet her i Norge, behøver du ikke beskyttelse. Men er det lette skyer, kan så mye som 90 prosent av UV-strålene gå gjennom skylaget, så da er det likevel lurt å tenke på solbeskyttelse.

Rekordmange får føflekkreft

Norge er blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft. Dette er en kreftform som vi vet hvordan vi kan forebygge. Det handler ikke om at vi skal unngå sola helt, men huske å ta noen pauser fra de sterkeste solstrålene og å være raus med solkremen. Så enkelt, men samtidig fort å glemme.

Hva med tilskudd av D-vitaminer som sola gir oss?

Sola gjør at kroppen danner vitamin D, og det er viktig for kroppen vår. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon, normale knokler og tenner. Vitaminet sikrer også at kroppen har et optimalt opptak av kalsium fra tarmen og bidrar til immunsystemets normale funksjon. Det er usikkert hvor mye sol som skal til, men de fleste får trolig nok vitaminer av cirka 15 minutter sol per dag. Du slipper derfor å sole deg så lenge at du risikerer å bli solbrent for å få de viktige vitaminene. Men samtidig er det viktig å ikke bruke så høy solfaktor at tilførsel av D-vitaminer utestenges. Les mer om D-vitamin her:

Her er tipsene du bør følge:

  • Klær og lue gir den beste solbeskyttelsen for både barn og voksne.
  • Bruk solkrem med minst faktor 15 på ubeskyttet hud.
  • Bruk solbriller for å beskytte øynene, husk også briller til barna.
  • Ta noen pauser fra sola, hvis du er i Syden

Har du tenkt deg til syden eller varmere strøk i vinter?

Solstrålene er sterkere jo nærmere ekvator vi er. I Spania kan 15-20 minutter i sola være nok til å bli solbrent. Og skal du til Thailand, er sola ekstremt sterk. Huden er uforberedt på sol, vær derfor ekstra påpasselig med solbeskyttelse. Vi kan ikke gjenta for ofte: Ikke spar på solkremen, smør nok og gjenta smøringen med jevne mellomrom. Nyt sola med gode solvaner! Les mer om våre solvettregler her

Kilder: Kreftforeningen