Meny
Søk
Logg inn

Unngå brudd i vinter

Vinteren er høysesong for benbrudd, og eldre kvinner er spesielt utsatt. Været er ikke som det engang var med stabile vintre. Den ene dagen snø, den andre dagen regn gjør at veibane og fortau ofte er isete og glatt.

Vær litt i forkant og sko deg før du skal ut!

Såler med godt grep, staver eller brodder kan hindre at du plutselig ligger der. Skulle du likevel være så uheldig å falle er det bare å håpe at du har et sterkt skjelett.

Beinskjørhet rammer mange og overgangsalderen øker faren.

Osteoporose (benskjørhet eller beinskjørhet) er en stille sykdom der tap av beinkalk kan skje uten å gi symptomer. Beinskjørhet er en endring av beinstruktur med lavere innhold av kalsium enn normalt. Dette gjør beinstrukturen mer skjør, og øker risiko for beinbrudd - hyppigst ses brudd i ryggvirvler, lårhalsbrudd eller underarmsbrudd. Beinskjørhet i seg selv gir ingen plager, det er bruddene som medfører smerter.

Norge er sammen med andre skandinaviske land på verdenstoppen i benskjørhet og sykdommen rammer oftest kvinner i overgangsalderen. Dette skyldes at menn har kraftigere beinbygning enn kvinner, og de har derfor mer "reservekapasitet" når de blir gamle. I tillegg faller produksjonen av det kvinnelige kjønnshormonet, østrogen, etter overgangsalderen. Østrogen stimulerer nydanning av bein, og østrogenmangel gjør at beintapet går raskere. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at 100.000 norske kvinner lider av benskjørhet og med økende alder øker benbruddene.

Behandling av beinskjørhet

Behandling av beinskjørhet (osteoporose) har ulike mål. En målsetning er å forebygge beinskjørhet hos kvinner med høy risiko.

Behandling anbefales også for å forsinke utviklingen av sykdommen hos dem som har fått påvist osteoporose, og bidrar også til å lindre smerter hos pasienter med etablert osteoporose.

Hvordan styrke skjelettet?

Knokkelstyrken blir nedsatt med alderen, og vi trenger kalsium for å ta vare på det viktige skjelettet. For å bidra til å hindre benskjørhet og økt fare for benbrudd, er fysisk aktivitet og kosthold med tilstrekkelig kalsium i kombinasjon med D-vitamin viktig. Vitaminet øker opptaket av kalsium fra tarmen, og gjør kalsiumtapet mindre. K-vitamin bidrar til at kalsium binder seg til skjelettet og du får en optimal kombinasjon for et sterkere skjelett.

Mange matvarer inneholder kalsium, f.eks brokkoli, grønnkål, spinat, melkeprodukter og mandler. Anbefalt daglig inntak av kalsium for voksne er cirka 800 mg per dag. En liter melk gir litt over 1000 mg (1 gram) og 100 gram gulost inneholder cirka 800 mg kalsium

Fysisk aktivitet er som allerede nevnt godt for skjelettet, samtidig som det styrker musklene og på den måten minsker faren for fall.

Kalsiumtilskudd

Får du ikke i deg tilstrekkelig kalsium gjennom kosten, bør du vurdere et tilskudd. Det samme gjelder om du har passert overgangsalderen og er i risikogruppen for å utvikle benskjørhet (osteoporose). Vi fører en rekke kalsiumtilskudd som i tillegg inneholder D og K vitamin.

Kan jeg sjekke om jeg er benskjør?

Beintetthetsmåling er metoden som benyttes for å stille diagnosen beinskjørhet. Det brukes røntgenstråler for å måle tettheten av kalsium i skjelettet. Oftest er det måling av beintetthet i hofte og korsrygg. Foreløpig er ingen blodprøver gode nok til å diagnostisere beinskjørhet.

Kilde; Norsk helseinformatikk (NHI), Nycoplus