Meny
Søk
Logg inn

Fødselsforberedende oljer

Det kan være vanskelig å vite om dette er noe en skal bruke eller ikke.

Det er jo ikke noen hemmelighet at det følsomme området i mellomkjøttet (området mellom skjeden og endetarmsåpningen) utsettes for mye press under en fødsel og mange opplever å få rifter i dette området. Rifter kan oppstå både innvendig og utvendig og de blir gradert etter alvorlighetsgraden av riftene.

Om en får rifter eller ikke er noe vi ikke kan styre selv. Faktorer som gir økt risiko for rifter kan være f.eks. styrtfødsel, bruk av instrumenter som tang eller vakuum, om man venter en baby på over 4kg eller om barnet er en "stjernekikker" eller ligger i seteleie. At barnet er en "stjernekikker" vil si at barnet ligger med sin rygg mot mors rygg, den naturlige krumningen i babyens nakke passer bedre til å passere symfysen enn babyens ansikt det kan ofte ta litt lengre tid å presse når man har en stjernekikker enn når barnet kommer med bakhodet først, dette kan derfor gi økt risiko for rifter. En kan også oppleve å få rifter selv om ikke noen av disse faktorene er tilstede.

Ved hjelp av massering av mellomkjøttet med en fødselsforberedende olje og bekkenbunnsøvelser (knipeøvelser) kan du forebygge rifter under fødselen.  

Massering med oljen kan øke elastisiteten i mellomkjøttet. Weleda perineum massage oil er en massasjeolje som er utviklet til massasje av mellomkjøttet. Den inneholder mandel- og hvetekimolje , disse oljene øker elastisiteten og forbereder området på fødselen. Du kan massere i 5-10 minutter hver dag fra du er 34 uker på vei. Når du masserer skal du strekke på vevet i mellomkjøttet, det kan føles litt ubehagelig og ømt, men du skal ikke ta i så mye at det blir smertefullt.

Hvordan masserer jeg?                                                 

Hygiene er viktig; start med å vaske hendene!

Legg deg til rette slik at du ligger i en behagelig stilling og bruk en fødselsforberedende olje til å massere med.

Tomlene plasseres ca. 3cm inn i vagina mens de andre fingrene ligger på rumpa.

Bruk tomlene til å presse og dra mellomkjøttet mot anus og mot sidene av vagina samtidig, dette «grepet» holder du i 1 minutt.

Så masserer du forsiktig den nedre halvdelen av vaginaen ved å la tomlene lage en bevegelse som tilsvarer en «U» i et par minutter før du går tilbake til trinn 1.

Masser slik i 5-10 minutter.

Bekkenbunnstrening

Mange tror kanskje at bekkenbunnstrening (eller knipeøvelser) er noe du skal begynne med etter fødselen, men det er veldig lurt å begynne i god tid før du skal føde. Dette kan du lese mer om her.

Kilde: Ullevål Kiropraktorklinikk