Meny
Søk
Logg inn

Sterke og friske tenner! Rens, puss og skyll!

Det blir ikke hull i en tann som er ren……

Er du flink til å ta vare på tennene dine i en hektisk hverdag? Tennene dine er ment til å vare hele livet, så derfor trenger de ekstra omtanke og pleie!

Sunne tenner og en god munnhygiene er viktig for hele familiens velvære og helse, så det å få på plass gode rutiner er viktig! Det tar ikke mange minuttene, men det må prioriteres! Får barna inn rutinene fra de er små, vil dette komme automatisk og tennene blir sterke og friske! Visste du at rekkefølgen på rengjøringen er av betydning? Begynn med rens, fortsett med tannpuss og avslutt med skyll!

5 tips for friske og sterke tenner for hele familien:

  • Husk å rengjøre mellom tennene

Tenk at tennene våre er som små klosser, der tannbørsten gjør rent foran, bak og oppå, men ikke mellom. Det er ikke alltid lett for tannbørsten å komme til mellom tennene. Det finnes hjelpemidler som tannpirkere, tanntråd og mellomromsbørster i ulik utforming og størrelse til rengjøring der tannbørsten ikke kommer til.

  • Tannpuss

Velg en tannbørste med myk og liten bust, eller en elektrisk tannbørste. Har du barn så gjør tannpussen til en hyggelig rutine hvor dere setter av litt tid sammen. For de minste kan en sang eller en liten historie mens dere pusser, være det som gjør at det forbindes noe positivt med vanen. En liten mengde fluortannkrem anbefales fra første tann. Vi anbefaler å bruke tannkrem uten såpestoffer, f.eks Zendium og Jordan, som er skånsomme mot slimhinnene i munnen og motvirker slitasje av tannemaljen.

Kveldstannpussen er den viktigste, og tannpussen er foreldrenes ansvar til barna er 12 år gamle. Når de er ca 10-12 år, kan de starte å børste tennene selv, men du må følge med og gjerne sjekke om de har gjort en skikkelig jobb. Press ikke for hardt med tannbørsten når du pusser, bevegelsen skal være liten, lett og skånsom. Tannlegene anbefaler av vi pusser i cirka to minutter. Ikke skyll eller gurgle munnen med vann etter tannpuss, da skyller du vekk effekten av fluortannkremen.

Når barna lærer vanen med å pusse tenner morgen og kveld og skylle med fluor om kvelden, får de gode vaner som er lettere å holde livet ut. Fluor styrker tannemaljen og gjør denne mer motstandsdyktig mot hull, og er også med på å reparere begynnende hull. Derfor er daglig fluortilførsel så viktig.

  • Tid for å gurgle! Har du «fluxet» i dag?

Gurgle og beskytt tennene dine daglig med fluorskyll for ekstra beskyttelse. Det tar bare 1-2 minutter hver dag! I forhold til karies er det ekstra fordelaktig å skylle på kvelden, da får fluoren virke hele natten.

Det finnes mange munnskyllevann på markedet. Det aller viktigste er at det inneholder fluor. Mengden fluor i munnskyllevannet bør ligge mellom 0,05% NaF-0,2% NaF.

For de minste er det fluortabletter som gjelder og kommer i ulike styrker og smaker. Barn fra 6 år kan gå over til å bruke fluorskyll for junior, som inneholder 0,05 % NaF.

  • Unngå småspising og smådrikking mellom måltider

Unngå syreskader på tennene! Selv om det bare er «en liten bit eller slurk» kan småspising og smådrikking mellom måltidene bidra til å skade tennene dine. Hver gang vi inntar sukker, selv i små mengder, starter syreangrepet (som varer i ca ½ time) på emaljen som over tid gir hull. Jo færre angrep – jo bedre for emaljen. Det er bedre å spise hele platen med sjokolade eller drikke hele colaen enn å gå og "smånippe" hele dagen.

Tennene trenger å hvile i 2-3 timer etter hvert måltid. Du bør derfor begrense småspising og søte drikker mellom måltidene. Dette gjelder for alle, også barna.

Tips! Flux tyggeummi gjør god nytte mellom måltidene og vil holde det verste søtsuget unna.

  • Tannlege- venn eller fiende?

Ved jevnlige besøk på tannklinikken er det lettere å oppdage begynnende hull og hvordan disse kan forebygges – eller behandle hull før de blir store. Tar du vare på tennene dine daglig, vil mange oppleve tannlegebesøket som en positiv belønning.

Barna innkalles til sin første undersøkelse hos tannlegen når de er tre år gamle. Snakk og forbered barna før besøket slik at de får en mest mulig positiv opplevelse rundt det å ta vare på tennene sine. Er du som foreldre engstelig selv, bør du prøve å skjule din egen redsel. Barna klarer å lese oss veldig godt.

Tannlegens huskeliste:

  • Bruke tanntråd og/eller mellomromsbørste daglig.
  • Grundig tannpuss med fluortannkrem morgen og kveld.
  • Velg en børste med myk og liten bust, eller en elektrisk tannbørste.
  • Skyll med fluor daglig.
  • Tygg gjerne fluortyggegummi eller en sukkerfri tyggegummi etter inntak av sukker.
  • Ikke puss tennene rett etter du har spist syrlig mat som frukt og yoghurt eller drukket juice. Syren har gjort emaljen «myk», slik at slitasjen vil bli ekstra stor. Skyll heller med vann eller fluorskylling.
  • Munntørrhet øker risikoen for bl.a. hull i tennene. Sukkerfri tyggis eller drops bidrar til økt spyttproduksjon som bedrer munntørrheten.
  • Smil!

Kilde: Ulike tannklinikker, leverandørinfo