Meny
Søk
Logg inn

Overgangsalder- symptomer og gode råd mot plagene

Overgangsalderen (klimakteriet) er i utgangspunktet en normal prosess og ingen sykdom.  Den er en del av kvinners liv og starter noen år før menstruasjonen opphører helt.  De fleste kvinner kommer overgangsalderen i begynnelsen av 50-årene, men det er ikke unormalt å få symptomer i midten av 40 årene. Det er forskjellig fra kvinne til kvinne hvordan man opplever denne tiden. For noen er overgangen helt uproblematisk, mens for andre kan det være en utfordrende tid. Noen av de vanligste plagene er hetetokter, svette/nattesvette, tørr skjede, blødningsforstyrrelser, redusert sexlyst, urinlekkasje og dårlig søvn.

Når overgangsalderen «settes i gang», får du gjerne en mer uregelmessig menstruasjon. Det kan gå to til tre måneder mellom hver gang du har mens. Dette skyldes at eggstokkene lager mindre av to hormoner; østrogen og progesteron. Til slutt opphører mensen helt. I denne perioden, eller innen et år etter at menstruasjonen har sluttet å komme, opptrer gjerne en eller flere av symptomene/plagene.

Symptomer på overgangsalder

Som vi allerede har vært inne på er plagene forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen har ingen eller kun milde symptomer, mens andre har så store plager at det går ut over livskvaliteten.

De vanligste symptomene ved overgangsalder:

  • Hetetokter der du plutselig føler deg varm og blir rød i ansiktet. De kan være milde eller så sterke at de vekker deg om natten. Noen opplever at hetetoktene kan utløses av koffeinen i kaffe, sterkt krydret mat, varm drikke eller av alkohol. Kanskje en ide å holde seg unna disse?
  • Nattesvette, ofte i forbindelse med hetetokter. Nattesvette kan imidlertid også ha andre årsaker, så oppsøk lege dersom du har dette problemet.
  • Slimhinnen i skjeden blir tynnere, tørrere og mer ømfintlig når østrogen forsvinner. Dette kan gi tørrhet, kløe og svie i skjeden, samt gjøre samleie smertefullt. Østrogen holder skjeden fuktig og elastisk og gjør slimhinnene tykke og ruglete.
  • Mindre sexlyst. Når det er for tørt i skjeden, og slimhinnene blir mer følsomme, kan et samleie gi rifter og sår i skjedens slimhinner som gjør vondt og bety at sex blir en ubehagelig opplevelse.
  • Søvnvansker. Du kan få innsovningsvansker, nattlig oppvåkning og våkne tidligere enn normalt, på grunn av hetetokter.
  • Tristhet, depresjon og humørsvingninger. Noen blir lettere irritable og føler seg mer engstelig, får panikkanfall og glemmer lettere.

Gode råd mot plagene i overgangsalder

Om du er en av de som plages under overgan gsalderen, er det heldigvis flere ting du kan gjøre for å få det mer komfortabelt. Ett generelt tips er å holde deg aktiv i hverdagen, og finne en type mosjon som passer for deg. I tillegg til at regelmessig trening gir deg mer energi i hverdagen, er det også med på å forebygge beinskjørhet.

Hetetokter: Pust dypt og slapp av under hetetokter. Unngå utløsende årsaker, som sterk mat. Ta på deg klær i flere lag som du lett kan ta av og på. Avkjøl håndleddene under kaldt vann. Føler du deg svært varm kan du ta en kald dusj. Sov i et kjølig rom. Ha vifte og kald drikke ved sengen og bruk lett bomullssengetøy.

Tørr eller kløende skjede, og smerter under samleie: Prøv et glidemiddel før samleie. Det finnes også hormonholdige legemidler som settes i skjeden.

Liten sexlyst: Dersom du mister lysten på sex, og dette plager deg, bør du prøve å snakke med din partner om dette. Det kan også være til hjelp å snakke med en terapeut. Husk at manglende sexlyst etter menopause er normalt, og ikke en sykdom.

Urinveisproblemer som inkontinens: Inkontinens/urinlekkasje er å ikke klare å holde på urin. Prøv bekkenbunnsøvelser evt vaginalvekter. Disse innebærer gjentatt sammentrekning og avslapning av muskler som kontrollerer vannlatingen. Lege og fysioterapeut kan rådgi hvordan dette gjøres.

Tristhet eller energiløshet: Gjør ting du setter pris på. Husk å oppsøke venner. Spis sunt og tren regelmessig. Pass på å få nok søvn. For noen vil stressmestringsteknikker være til hjelp.

Unngå risikofaktorer som sterk krydret mat og alkohol. Plages du med svette om natten kan en vifte, kald drikke ved sengen og lett sengetøy være til nytte. Bruk påkledning som er lett å justere og ha det kjølig på soverommet.

Egenbehandling

Underlivet trives best med varmt vann og milde intimsåper. Man skal unngå å bruke vanlig såpe i underlivet på grunn av de sårbare slimhinnene. Parfymerte såper kan i tillegg gi allergiske reaksjoner. Les mer om intimpleie

  • Ved underlivsplager som tørrhet i skjeden og urinveisinfeksjoner, vil det være aktuelt å gi østrogentilskudd lokalt i skjeden. Det gjør slimhinnene dine tykkere, mer fuktige og mindre følsomme. Ovesterin er et reseptfritt legemiddel som finnes som krem og vagitorie, som føres inn i skjeden med applikator. Ovesterin skal ikke brukes hvis man har, eller har hatt, brystkreft, ved uregelmessige blødninger eller blødning etter overgangsalderen, uten å ha rådført seg med lege.
  • Et glidemiddel kan lindre sårhet og tørr skjede under samleie. Velg gjerne et som inneholder silikon, fordi den gir en behagelig overflate som holder lenger enn de vannbaserte glidekremene. Ovesterin må ikke brukes som glidemiddel ved samleie.
  • Lokalvirkende hormonfire fuktighetsgeler og vagitorier forebygger og behandler tørrhet i skjeden. Eks på dette er Replens, Repadina, Multi-gyn og Hyalofemme.
  • Sunshine super soy er et kosttilskudd basert soyabønnekstrakt. Soya kan bidra til å gjenopprette balansen hos kvinner og lindre plager.

For noen vil det være aktuelt å ta hormontilskudd i form av tabletter eller plaster, men det er opp til legen å avgjøre om det er aktuelt for deg. Hensikten med hormonbehandling er å erstatte det fallende østrogennivået i kroppen og lindre plagene. Sammen med legen bør du vurdere fordeler og ulemper.

Gravid?

Du kan ikke bli gravid etter at menstruasjonen har opphørt helt, men du bør imidlertid bruke prevensjon inntil du er helt sikker. Det anbefales at du bruker prevensjon i 12 måneder etter siste menstruasjon for å være på den sikre siden.

Kilde: Helsedirektoratet, helsenorge.no