Meny
Søk
Logg inn

Magnesium – det viktige mineralet!

Magnesium er et av de viktigste mineralene i kroppen vår og mineralet inngår i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen. Vi trenger magnesium til både beinstrukturen og stoffskiftet, og mineralet er også viktig for nervesystemet. Magnesium er et mineral som ikke dannes i kroppen, og som derfor må tilføres daglig via mat og drikke. Magnesium finnes i mange matvarer, spesielt i kornprodukter og grønne grønnsaker.

Magnesium er viktig for blant annet:

  • Å redusere tretthet og utmattelse.
  • Elektrolyttbalansen - når du har trent taper kroppen din noe magnesium fordi du svetter, og det er et tap som bør erstattes med påfyll.
  • Å bidra til normal hjerte- og muskelfunksjon.
  • Menneskehjernen inneholder rundt 86 milliarder nerveceller og veier omkring 1,5 kilo. Sammen med ryggmargen, utgjør den sentralnervesystemet som har til oppgave å styre hele vår adferd gjennom kontroll over muskler og kjertler. Magnesium bidrar blant annet til nervesystemets normale funksjon, og spiller derfor en viktig rolle for hvordan vi har det i hverdagen.
  • Å bidra til å opprettholde god beinstruktur og normale tenner da magnesium er en av byggesteinene i både skjelett og tenner. Det meste av magnesiumet vi har i kroppen finnes i skjelettet.
  • Energiomsetningen, f.eks. ved kroppslig anstrengelser og når kroppen er i ro. Selv om vi ikke er i aktivitet må hjertet fortsatt slå, nyre- og leverfunksjonene må opprettholdes, vi må puste konstant, maten du spiser må fordøyes, og kroppen må ha en jevn temperatur på 37 grader. Alt dette krever mye energi.
  • Celledelingsprosessen - og kroppen trenger magnesium for transport av næringsstoffer og signaler inn og ut av cellene.
  • Stoffskiftet, da magnesium er nødvendig for omdannelsen av T4 til T3.

Hvor mye magnesium trenger vi?

Helsedirektoratet anbefaler kvinner, gravide og ammende et daglig inntak av magnesium på 280 mg. Menn anbefales et daglig inntak på 350 mg. Barn trenger fra 85 til 280 mg magnesium hver dag, og de yngste trenger minst.

Mat med magnesium

Magnesium finnes i kaffe, mandler og nøtter (peanøtter, hasselnøtter og cashewnøtter). Poteter, grønnsaker (spinat, salat og bladbete), frukt (banan, aprikos, avokado, fersken, plomme) og bær. Fullkornsprodukter, melk og meieriprodukter, kjøtt og fisk og skalldyr inneholder også en del magnesium.

Visste du forresten at mørk sjokolade har et høyt innhold av magnesium?

Det kan være nyttig å merke seg at det kan være krevende å spise opp mot 100 gram av både frø og nøtter, og at en miks av disse sammen med grønne grønnsaker kan være det aller beste for å få i seg magnesium gjennom kosten. En håndfull mandler inneholder for eksempel ca. 50 mg magnesium.

Hvem trenger magnesium?

Kostholdet er en av de viktigste nøklene til god helse og en sunn livsstil. Et variert og sunt kosthold, gjerne kombinert med fysisk aktivitet, vil normalt sikre inntak av magnesium. Når det er sagt skal en være klar over at det moderne, industrielle jordbruket fører til at mange får i seg mer næringsfattige matvarer enn tidligere og dermed ikke tilstrekkelig magnesium.

En annen årsak til magnesiummangel er det faktum at vi mennesker har endret våre kostvaner og sjelden spiser mat som bønner, frø, fisk, nøtter og grønne bladgrønnsaker – som alle er gode kilder til magnesium.

I noen livsfaser kan derimot stress og uro få innvirkning på appetitt og måltidsrutiner, som gjør at du kan ha behov for et tilskudd.

Tilstander som graviditet, amming eller toppidrett kan gi et økt behov for magnesium.

Sykdommer eller medikamentell behandling som kan medføre magnesiummangel er blant annet følgende: Kronisk alkoholmisbruk (gjerne i kombinasjon med samtidig feilernæring), tarmsykdommer som Morbus Chron, Diare- spesielt hos små barn, stoffskiftesykdommer, betennelse i bukspyttkjertelen (pankreatitt), nyresykdommer, svangerskapsforgiftning, vanndrivende medisiner, diabetes og misbruk av avføringsmidler.

Symptomer på magnesiummangel kan være nedsatt matlyst, kvalme, brekninger, slapphet og svakhet, nummenhet og prikking i armer og ben. Mangel på magnesium gir vage symptomer som også kan skyldes andre mangler eller sykdommer. En blodprøve hos legen kan fastslå om kroppen din har behov for magnesium.

Hvordan få i seg nok magnesium.

Mineralet dannes ikke naturlig i kroppen, derfor må man daglig få det i seg via mat og drikke.

Dersom du vil sikre inntak av magnesium uavhengig av kosthold, kan et kosttilskudd være den smarte løsningen.

Det samme gjelder dersom du ikke tåler nøtter, er småspist, spiser lite grønnsaker, spiser mindre variert enn du ønsker eller helt enkelt vil sikre at du får i deg det du trenger for å holde kroppen i tipp-topp stand.

Tilstrekkelig magnesium i kroppens celler gir økt energi, større utholdenhet, mykere muskulatur, velbehag etc. Magnesium er som en «tennplugg» for de fleste av kroppens fysiologiske funksjoner og biokjemiske cellereaksjoner.

 

Kilde: Nycoplus, leverandørinfo, Norsk helseinformatikk